søndag 1. januar 2012

Tapehiss

Sean McCann - The Sky Is Filled With Incredible Wishes (Aguirre Records)
White Woods - Bellplay (Night People)

Det er godt å konstatere at kassettformatet fortsatt lever i beste velgående. Jeg har storkost meg med to tapes i romjula, en med meditiativ nesten "nyreligiøs" følelse og en rett ut sagt deilig Flying Nun variant.

Sean McCann er en produktiv ung mann som jeg har flere utgivelser med, innkjøpt på basis av anbefalinger fra folk jeg anser som skolerte. Jeg har likevel hatt tilgode å bli fullstending bergtatt, noe jeg nå forstår er min egen feil; jeg har rett og slett ikke lyttet godt nok. I romjula ble koden nemlig knekt, og det av det unselige lille bonuskassetten The Sky Is Filled With Incredible Wishes som fulgte med førsteopplaget av lp'en The Capital. The Sky Is Filled With Incredible Wishes er fire spor meditiativ lyd med et anslag av nesten religiøse toner spent opp over et tiltrekkende nett av droner og sakte bevegelse på stedet hvil. Svært beroligende og hektende. Nå gleder jeg meg til å gyve løs på mer av mannes diskografi.

White Woods kassetten dukket opp når jeg ryddet opp i kaoset i hyllene. Og etter en gjennomlytting var det bare et spørsmål å stille; hvor har du vært hele mitt liv du vakre kassett ? Eller rettere sagt hvor har du vært siden jeg kjøpte deg i 2010 og siden glemte deg ? Snakk om dust. White Woods er nemlig noe av den beste indie/Flying Nun variant jeg har hørt på lenge, lenge. Bellplay er syv sanger med gode låter, spinkel lyd, god velvetgroove og arty tendenser, toppet med boy/girl vokal. White Woods består av ungdommer fra Hobart,Tasmania via Melbourne og er nok et bevis på at Australia og New Zealand er overbefolket av gode band og artister.