fredag 9. mai 2008

Leon Thomas - jazzmann med sjel

Du verden så delig det er å bli tatt på senga av godsaker du ikke ante eksisterte, selv etter alle disse åra med graving i allverdens platebutikker og nettmuligheter. Basert på sterke anbefalinger fra My Main Man i Norges beste platebutikk Big Dipper gikk jeg til innkjøp av 3 Leon Thomas album. For en lykke! Min eneste kjennskap til mannen var som vokalist og perkusjonist på flere av Pharaoh Sanders inspillinger fra sent sekstitall (The Creator Has a Master Plan og andre), jeg visste ikke at han hadde laget en rekke plater i eget navn. Leon Thomas var en stor sanger med base i jazzen men med klart soulpreg på stemme og frasering. Og ikke nok med det - mannen supplerte sangen med sin særpregede jodling (?!), snakk om å sette særpreg på skiten. Sammen med gode musikere og et avslappet forhold til sjangerhopping mellom blues, avantjazz og versjoner av pop- og rockklassikere lagde han noen deilige plater fra slutten av sekstitallet og frem mot midten av syttitallet.

Thomas ble født i 1937 og døde 8 mai 1999. Han vokste opp i East St.Louis og flyttet til New York i 1958. Han spilte med blant andre Count Basie (1961 og 1964-1965) dog uten at dette er dokumentert på plate. Selv etter samarbeidet med Sanders på The Creator Has a Master Plan (og sågar en innspilling i eget navn av samme stykke) forble Thomas en undergrunnsfigur som aldri fikk det store kommersielle gjennombruddet. Dette forhindrer selvsagt ikke at mannen ga ut flotte plater som disse;



Leon Thomas - Spirits Known and Unknown (Flying Dutchman LP 1969)

Dette er Thomas debut som soloartist etter perioden med Pharaoh Sanders. Plata innledes med en superfølsom versjon av The Creator Has a Master Plan som setter stemningen for plata -vakker organisk musikk med sjel. Side en byr også på en egenrådig verson av Horace Silvers klassiker Songs For My Father. Side to er løsere i snippen - mer freeform men ikke mindre betagende av den grunn. Toppen her er den uendelig rørende Malcolm's Gone - skrevet av Thomas sammen med Sanders. Sporet viser Sanders på sitt mest muskuløse og dette koblet med spirituelle østlige vibrasjoner skaper magi rett og slett. Thomas har med seg produsent Bob Thiele og et kremlag musiker, blant annet Lonnie Liston Smith (piano), Roy Haynes (trommer), James Spaulding (altsax og fløyte) og Pharaoh Sanders (tenorsax under navnet Little Rock).



Leon Thomas - Gold Sunrise on Magic Mountain ( Flying Dutchman LP, 1971, reutgitt på Mega Records & Tapes)

Gold Sunrise on Magic Mountain er spilt inn live i Montreux 18 juni 1971. Her møter vi Leon i spissen for et 8 manns sterkt band. Side en gir oss tre bluesbaserte øvelser. Side to består av en lang improvisasjon over Leons egen Na Na/Umbo Weti - flott jazzmusikk. Kremmusikere som Cornell Dupree (gitar) og Oliver Nelson (altsax) bidrar til at dette blir glimrende musikk.


Leon Thomas - Blues and The Soulful Truth (Flying Dutchman LP, 1972)

Blues and The Soulful Truth består av åtte spor hvor Thomas serverer blant annet en funky jazzete versjon av John Lee Hookers Boom-Boom, en ti minutters utgave av Gabor Szabos Gypsy Queen og ikke minst den grisefunky Let's Get Down To Lucy. Plata er progressiv, organisk og deilig vill til tider. Thomas har med seg et annet lag musikere enn de han har samarbeidet med tidligere, blant annet Pee Wee Ellis (sax) Pretty Purdie (trommer) og Larry Coryell (gitar). Bob Thiele produserer også denne.

Leon Thomas fyller ut bildet - linjer mellom Sun Ra, Pharoah Sanders, George Clinton og Curtis Mayfield dukker opp og henger i lufta foran deg når du lytter.