Støy og støyrelaterte utgivelser renner på og mye er av høy kvalitet. Vi lever i sannhet i en tid med overflod av godlyd, ikke bry deg om hva mora di sier! I denne oppdateringen skal vi ta for oss fire nye utgivelser og vi begynner med
Thurston Moore - Sensetive/Lethal (No Fun Productions N-26 cd)
Hele undergrunnens onkel Thurston kommer her med sin beste støy/avant utgivelse på aldri så lenge. To lange spor på over tyve minutter som skilles av et kort mellomspill. En ganske unik blanding av overstyrt feedbackelektrisitet hvor alle toner blåses ut på rødt samtidig som akustiske gitarer rir gjennom lydveggen. En utrolig effektfull kombinasjon som gir musikken en ro i kaoset. Hipster Thurston fornekter seg heller ikke. For et cover! Thurston vrenger ut feedback mens unga løper i dekning, ubetalelig. På innercoveret får vi det endelige beviset (om vi trengte det) på at vår mann er noisedude inn i alderdommen, sjekk dette diktet;
Whisper
why don't you come over to my
house babe and help me
alphabeticize my noise tapes
there's only one we'll really play
and that's the haters/merzbow
banned production cassette.
it is thee quintessential.
and then basement jam and then
wine and then marijuana and
then
the continuous heaven.
blessed are the noise musicians
for they shall go down in
history.
way.way.down.
Godt at det er flere som trenger hjelp til å ordne opp (hører du K!).
Vi vender nesa hjemover til Norge og fortsetter med
Jazkamer - Art Breaker (Smalltown Superjazz cd)
Bak et stilig cover skjuler Jazkamers nye seg, femtiåtte (!) spor på knappe sytten minutter, intet mindre. Jazkamer er denne gangen (i tillegg til the usual suspects John Hegre og Lasse Marhaug) forsterket med Iver Sandøy."Låtene" varierer fra det lengste sporet på knappe to minutter ned til snutter på fem sekunder. Musikken er stort sett et kraftfullt punk/metal/grindcore attack - en renselse. Det telles opp på klassisk punkmaner - deilig. Art Breaker oppleves løs og spontan og i mine ører låter dette nærmest som en improvgrindnoisecore (ny sjanger?). Det er i alle fall godt å høre på og gir deg et nødvendig ramala-skudd i hverdagen.
Vi vrenger av hovedveien og finner frem på amerikanske småveier - way.way.down i undergrunnen folkens. Der finner vi salige Fag Tapes, labelen til Heath Moerland. Fag Tapes har de siste åra spesialisert seg på dypt psykedelisk noise og psykoimprov på kassett og cd-r, gjerne badet i tapehiss og generelt råtten no-fi estetikk. Noen av oss har en sjelevenn i Mr Moerland. I siste batchen av utgivelser fra den kanten finner vi blant annet
Night Movie - $40 Oz. (Fag Tapes FT-145 cassette)
Soloprosjekt fra texaneren Glen Morren, "kjent" fra gruppene Cygnus og Clouds, begge med utgivelser på Fag Tapes tidligere. $40 Oz. er et råttent superpsykedelisk soundtrack til en ond skrekkfilm. Fullstendig stein stemning. Gitar og orgel badet i syre på side 1 - på side 2 faller alt sammen fra hverandre. Alle kunstige stimuli i flytende og fast form er overflødige når du har denne i kassettspilleren. Jøje meg!
Vi holder oss til kassetter og stiller sikte inn på
Leslie Keffer - Whorney 4U (Tusco Embassy TE-28 cassette)
Leslie Keffer har laget svært fine ting tidligere, temmelig røff noise med full tilt, både på vinyl, cd-r og kassetter. Utgivelsene hennes er likevel litt ujevne der det beste er veldig bra og andre ting bærer preg av å være smelt ut på strak arm - kan da bli litt forutsigbart. Hvordan er denne? Tja sånn passe ok - to lange spor med en strøm av toner som mest av alt bare er. I bunn og grunn to spor som dyrker formen "Ingenting Skjer På En Fin Måte". Neppe essensielt, men jeg ville ikke vært den foruten.