tirsdag 15. september 2009

Cold Cave stiger til popoverflaten


Cold Cave - Love Comes Close (Heartworm Press LP/cd)
Cold Cave - Cremations (Hospital Productions cd)


Cold Cave har de siste par årene klemt ut en stabel limiterte utgivelser med en hissende amalgan av synthpop ca New Orders Lowlife og den mørke industrielle reisning ala Throbbing Gristles United og Cabaret Voltaires Red Mecca. Alt levert med en 2009 oppdatering og et ualminnelig godt øre for DEN STORE POPLÅT. Cold Caves hovedmann er Wesley Elsold fra Philadelphia. Elsold startet Cold Cave som et soloprosjekt, men har etterhvert knyttet til seg andre musikere og har hatt med seg blant annet Caralee McElroy (Xiu Xiu) på mye av materialet.

Cold Caves tidligste krumspring er samlet på Cremations (Hospital Productions cd), hvor vi får Painted Nails EPen, The Electronic Dreams kassetten og den egenutgitte lpen Coma Potion. Musikken er hånflirende hedonistisk, elektronisk minimalistisk og industrielt styggvakker. Og likevel ståpelsfengende og full av å-la-meg-bare-høre-den-en-gang-til øyeblikk. Sjekk for eksempel låta Sex Ads; her kobles full Soft Cell faktor med stygg, stygg noiseattack. Eller hva med den ambiente E Dreams hvor kvinnevokal hekter deg opp i ambiente mareritt.

Selv om Cremations er et slags oppsamlingshit er det en fin flyt i materialet og det hele fremstår som et helhetlig album. Et must for alle som dyrker Vinyl On Demands utgivelser, åttitalls undergrunnsynth og industriell gugge.

På det nye albumet Love Comes Close tar Cold Cave tak i sitt popattack og løfter seg etter håret - resultatet er en ultrafengende oppdatering av den beste åttitallsmusikken i snitt mellom Joy Division, Human League ca Dare og New Order (tenk Temptation).

Love Comes Close består Cold Cave av Wesley Elsold, Caralee McElroy, Dominik Fernow (Prurient), Max G. Morton og J. Benoit. Albumet inneholder ni spor - her snakker vi utsøkt økonomi i låtskriving, lydbilde og vokalisering. Ikke minst vokalarbeidet til Elsold og McElroy er lekkert. De to deler låtene mellom seg og den feminine sexklangen til McElroy gir "hennes" låter en smak av bitter og farlig uskyld. Elsold beveger seg sakte fremover med sin dype malmrøst, bitvis låter det som om Ian Curtis synger sanger av New Order fra den andre dimensjonen. Suppler så dette med synthpop dyppet i Fernows dype industriklangbad og smaken av klassiker sitter på tungespissen.

Og låtene spør du ? Høydepunkter ? De står i kø! Åpningssporet Cebe And Me er et rytmeløst synthdrømmeri med flagrende vokal fra Caralee; både en intro og en solid start. Vakker og hektende. Deretter følger tittelsporet, som lett er den beste låten New Order aldri spilte inn når de var på høyden. Rytmer ala Temptation, dyp sang og en umistelig melodi gjør dette til stor musikk og en hyllest til gjengen fra Manchester. Heaven Was Full er styggvakker; her melder Fernows seg på med original popmishandling og krypende Throbbing Gristle lurk. Sist og ikke minst må den øyeblikkelige popklassikeren The Trees Grew Emotions And Died nevnes. Latterlig fengende og flott popmusikk.

Love Comes Calling er et popmesterverk av varig verdi. Love Comes Calling fenger og binder, den lokker og lugger.

Kjøp.

Lytt også til:
Human League - Dare (Virgin lp)
New Order - Temptation (Factory 12")
New Order - Lowlife (Factory lp)
Throbbing Gristle - 20 Jazz Funk Greats (Industrial lp)

Cabaret Voltaire - Red Mecca (Rough Trade lp)